Een must in de winter: vitamine D!


Wist u dat 8 op 10 mensen een tekort heeft aan vitamine D? Zowel kinderen, volwassenen  als bejaarden kunnen een tekort hebben. De zonnevitamine zorgt voor sterke botten, spieren en tanden én is eveneens belangrijk voor een goede weerstand. In de wintermaanden neemt ons lichaam amper tot geen vitamine D op, omdat de zon dan te laag staat en niet krachtig genoeg is. In de zomermaanden maakt uw lichaam weliswaar wel vitamine D aan omdat het vaker wordt blootgesteld aan zonnestralen, maar dat is lang niet voldoende.

Vitamine D is cruciaal voor calcium en fosfor in het lichaam op te nemen, maar ook voor de ondersteuning van ons immuunsysteem. In België is het niet zo makkelijk als je zou denken, want hier schijnt de zon nu eenmaal te weinig. Belgen zitten over het algemeen ook veel binnen, dragen bedekte kleding en gebruiken wel eens zonebeschermende lotions. In het voorjaar zijn de zonnestralen ook niet sterk genoeg om door te dringen in ons lichaam. Maar twee derde van de vitamine D in ons lichaam wordt aangemaakt door zonnestralen, daarom ligt een tekort ons op de loer in de winter.
Het zullen de winterblues wel zijn…of niet? Je ondervindt moeilijkheden met opstaan, je voelt alsmaar vaker lusteloosheid en je hebt ook last van gevoelige spieren en gewrichten. Wat veel mensen niet weten is dat een vitamine D-tekort vaak hiervan de oorzaak kan zijn.

Wat doet een tekort aan vitamine D met je lichaam?

  • Pijn - Vooral volwassenen krijgen in de wintermaanden vaak last van pijn in de spieren en botten, zeker bij het opstaan.
  • Humeurschommelingen - Het 'happy'-hormoon serotonine wordt gestimuleerd door vitamine D. Een tekort aan vitamine D kan dus wel eens mentale dips teweegbrengen.
  • Gewicht - Mensen met overgewicht hebben een verminderd vermogen van de huid om vitamine D aan te maken. Vitamine D is vetoplosbaar, dus hoe meer vet je hebt, hoe meer de vitamine verdund wordt en dus logischerwijs moet je bijgevolg zelf meer vitamine D opnemen.
  • Darmen - en maagaandoeningen zoals de ziekte van Crohn of het prikkelparedarmsyndroom kunnen het risico op een tekort aan vitamine D verhogen.
     

In de voeding of als supplement?
Vitamine D vindt men van nature terug in vette vis, vet vlees, boter, eieren en zuivelproducten. Dan eten we toch gewoon meer van deze voedingswaren in de winter? Neen, helaas is het percentage (10-20%) vitamine D in deze producten heel erg laag en lang niet voldoende. In de winter kan dus bijna iedereen een extra aanvulling vitamine D gebruiken.

Op deze manier vul je een vitamine D-tekort aan!
De gezondheidsraad adviseert mensen met een donker (getinte) huidskleur een dagelijks supplement vitamine D. Bij mensen met een donkere huidskleur gebeurt de aanmaak van vitamine D in de huid opmerkelijk langzamer. Maar ook voor een blanke huid zijn de zonnestralen in België futiel, enkel van maart tot oktober zijn ze intensief genoeg.
In de warme zomermaanden worden de mensen aangeraden om zo'n 4 à 5 keer per week tot 20 minuten in het zonlicht te zitten, bij voorkeur tussen 11u en 16u, wanneer de zon het felst is. Helaas zitten veel werkmensen dan binnen achter hun bureau en krijgen de nodige dosis amper of niet binnen. Voor een maximale opname van vitamine D ontbloot je best armen, benen, buik en rug. Meer voedingswaren met vitamine D toevoegen aan je menu wordt zeker ook aangeraden.
Voor een teveel aan vitamine D hoef je gelukkig niet bang te zijn. Het frequent innemen van een vitamine D supplement wordt op elke leeftijd en gedurende het hele jaar door aangeraden. Kies voor een vloeibare vitamine D aanvulling in een olie-oplossing voor een optimale opname in het lichaam. Dit omdat vitamine D vetoplosbaar is. Men spreekt over een voldoende aan vitamine D bij een serumgehalte tussen 30 en 50 ng/ml.
Ideale waarden overtreffen een serumspiegel van 50ng/ml.
 

D-Pearls van Pharma Nord
Vandaag kan je kiezen voor D-Pearls 1520. Deze natuurlijke vitamine D opgelost in extra vierge is dé oplossing voor het hele gezin. Het is beschikbaar in capsules of druppels (makkelijker voor kinderen). Een kleine dosis per dag wordt gemakkelijker door het lichaam opgenomen, dan een stevige dosis elke week of maand. Vul je vitamine D-tekort eerst aan met D-Pearls 1520 i.e. en schakel nadien over op D-Pearls 800 i.e. als onderhoudsdosis. D-Pearls is zeer goed verteerbaar en daardoor geschikt voor iedereen. Het garandeert een goede biologische beschikbaarheid en optimale werkzaamheid dankzij de natuurlijke vitamine D3 in koud geperste olijfolie. D-Pearls van Pharma Nord is verkrijgbaar bij de apotheek.



GRATIS doosje? Neem deel aan onze quiz: en maak kans op een gratis doosje