Teveel Belgen vertrouwen op slaapmedicatie

Belgen zijn Europese kampioenen in het gebruik van slaapmedicatie. Minister van Volksgezondheid, Maggie De Block, start in januari 2018 met een sensibiliseringscampagne tegen het gebruik van slaapgeneesmiddelen. Zij beweert dat er alternatieven zijn. Wel, zij heeft gelijk. Lees verder en ontdek hoe je sneller in slaap kan vallen door middel van een natuurlijke stof.

De Federale regering zal zo'n €260,000 investeren in de campagne, met als doel dokters te overtuigen om minder slaapmedicatie (ook wel bekend als benzodiazepines) voor te schrijven. Via deze weg hoopt Minister De Block dat het hoge recordcijfer, van Belgen die slaapgeneesmiddelen nemen, zal dalen. Uit cijfers van het Wetenschappelijk Instituut van Volksgezondheid blijkt dat 1 op 8 belgen slaapmedicatie neemt om beter te kunnen slapen.  Dit maakt ons land bij de grootste gebruikers van deze geneesmiddelen.
 

Het alternatief melatonine

De Minister geeft als argument dat er alternatieven bestaan en ze heeft gelijk! Steeds meer mensen gaan op zoek naar een natuurlijke oplossing en komen zo bij melatonine terecht. Melatonine is een natuurlijke stof die ons lichaam produceert in de pijnappelklier (in het centrum van de hersenen). Het wordt bij iedereen door het lichaam zelf aangemaakt elke avond bij duisternis. Melatonine zorgt ervoor dat we ons suf en slaperig voelen.
 
Melatonine verkort de tijd die nodig is om in slaap te vallen
Er zijn verschillende factoren die de melatoninespiegel in het lichaam kunnen verlagen. Omdat de afscheiding van melatonine in lichaam lichtgevoelig is, kan het mechanisme verstoord worden wanneer je jezelf 's avonds laat of 's nachts blootstelt aan kunstlicht. Dit opent nieuwe deuren voor mensen met ploegenwerk, die moeilijk in slaap kunnen vallen vanwege hun onregelmatige werkschema's.


Verschillende studies tonen aan dat één van de slechtste dingen die je kan doen, om de afscheiding van melatonine te verstoren, is jezelf teveel blootstellen aan het zogenaamde “blauwe licht”. Dit krijg je van de schermen van laptops, mobiele telefoons en andere elektronische apparaten. Vermijd daarom deze apparaten in bed, als je problemen ondervindt met in slaap te vallen. In dergelijke gevallen is het aangewezen om een supplement in te nemen.
 

In te nemen kort voor het slapengaan

Om je slaap- en waakritme op peil te houden moet je ervoor zorgen dat je voldoende melatonine hebt, door een aanvulling met deze stof. Bio-Melatonine Complex zijn sublinguale tabletten met 0,29 mg melatonine, gecombineerd met 10 mg niacine (vitamine B3). Laat kort voor het slapengaan een tablet onder je tong smelten. In 20 minuten zorgt dit voor een normale curve melatonine op het juiste moment. Voldoende melatonine is nodig voor een goede slaap en om uitgerust op te staan.

Overig nieuws