België | Select other Country

Geniet van je vakantie door een goede slaap!

Slaapproblemen komen vaak voor : 1 op 3 volwassenen in België slaapt slecht en 1 op 6 neemt slaapmedicatie. Slaapstoornissen bestaan al erg lang en zijn vaak het gevolg van ouder worden, onregelmatig werken, stress, het drinken van koffie of alcohol, smartphonegebruik voor het slapengaan, depressie of een tekort aan melatonine.

Wat is Melatonine?

Melatonine is een natuurlijke stof die ons lichaam produceert in de pijnappelklier in het centrum van de hersenen. Het wordt bij iedereen door het lichaam zelf aangemaakt elke avond bij duisternis. Melatonine zorgt er voor dat ons lichaam overgaat in een slaaptoestand.
De productie wordt echter afgeremd door blootstelling aan het licht en heeft een omgekeerd effect met activerende hormonen overdag zoals adrenaline, noradrenaline en cortisol.

Het probleem met melatonine

Slaapproblemen zijn vaak het gevolg van een tekort aan of een te late aanmaak van het essentieel hormoon melatonine. De aanmaak van melatonine start bij het vallen van de duisternis en voornamelijk op het moment dat wij onze ogen sluiten. Maar door de blootstelling aan blauw licht, denk maar aan televisie, smartphone, tablet of led-verlichting, stelt ons lichaam de aanmaak van melatonine uit.
Vanaf dat wij de leeftijd van 50 jaar bereiken daalt onze aanmaak van melatonine reeds met 50 %. Zo ook zorgen stress of sporten 's avonds ervoor dat ons adrenaline-gehalte langer hoog blijft en ons lichaam dus veel minder melatonine aanmaakt. In de avonduren koffie of alcohol gebruiken kan ook een reden zijn waarom sommige mensen slecht slapen. Wanneer we koffie of alcohol benuttigen, remt dit de aanmaak van melatonine.

Een aanvulling met melatonine kan helpen

Een te late aanmaak of te weinig melatonine zorgt voor een tekort aan melatonine. Daarom kan het nuttig zijn om ons slaap-waakritme op peil te houden door middel van een aanvulling met melatonine. Een kleine sublinguale smelttablet, die je onder de tong laat smelten, zorgt in 20 minuten voor een normale curve melatonine op het juiste moment.
Voldoende melatonine hebben is nodig voor iedereen. Het is nodig voor het in slaap te vallen, om goed door te slapen en om uitgerust op te staan die anders moeilijk in slaapt valt, die slecht kan doorslapen of die opstaat met een niet uitgerust gevoel.
Slaapstoornissen zijn vaak ook het gevolg van onregelmatig werken (werken in ploegen), slechtzienden, ouderen of kinderen met ADHD. Omdat blinden of slechtzienden geen licht kunnen zien, is hun dag- en nachtritme permanent verstoord. Bij kinderen met ADHD heeft melatonine en cortisol een omgekeerd effect.
Bepaalde periodes in het jaar kunnen er eveneens voor zorgen dat wij slecht slapen, denk maar aan examens, warme zomerdagen of reizen.

Extra aandacht voor:

  • Studenten
  • Vakantiegangers

Met de eindexamens van juni in het vooruitzicht is de broodnodige nachtrust het eerste wat sneuvelt bij de studenten. Een nachtje doordoen, hier en daar een koffie achterover slaan met als gevolg niet in slaap kunnen vallen door de allesoverheersende stress van het moment en meer blootstelling aan blauw licht (computer, tablet of smartphone) met als gevolg een tekort aan melatonine. Veel studenten kunnen hier ongetwijfeld over meespreken.
Nochtans vormt de slaap een fundamenteel onderdeel van de blokstrategie omdat alle informatie wordt verwerkt tijdens onze slaap. We koppelen nieuwe informatie aan bestaande informatie en slaan deze gegevens vervolgens op in ons langetermijngeheugen. Voor studenten tijdens examens die op die manier een tekort aan melatonine hebben kan een aanvulling met melatonine helpen om hun tekorten aan te vullen.

Ook bij vakantiegangers is de aanmaak van melatonine niet optimaal. Al eens last gehad van een langeafstandsreizen of moeite met slapen in een vreemd bed? Vervelend, toch? Dan trek je eindelijk naar die verre Zuiderse oorden, en dan geraakt je lichaam niet aangepast aan een nieuw slaap-waakritme.
Op vakantie durven sommigen ook al wel eens een glaasje alcohol te nuttigen of een extra koffie te drinken, waardoor de aanmaak van melatonine wordt afgeremd of wordt uitgesteld. Die warme zomerdagen zijn eindelijk tot in ons belgenland gekomen, maar de slaapkamer koelt bijzonder weinig af, waardoor je het moeilijk krijgt met in slaap te vallen…

Help het lichaam dat een tekort heeft aan melatonine om zijn biologische klok te regelen met een voedingssupplement melatonine (bv Bio-Melatonine Complex Pharma Nord) zodat ook jij ten volle kan genieten van een deugddoende en herstellende vakantie!

Welterusten

Overig nieuws